Saturday, September 20, 2008

Al-Fatihah...

Pagi ni aku sepatutnya ade kelas. Tapi sbb mlm sblm aku tdo amat lewat, jadi aku tdo semula lps subuh dan terlajak. Ops... bangun2, sempat lg la sbnrnye kalo tros g kelas. tp aku pk preparation utk street shoot kt bazaar blom buat ape2, maka aku pon tros mengenselkan kelas aku dan berpk utk street shot aje.

Pukul 2 aku kuar umah. Kat klang aku singgah dulu bazaar belikan kain untuk kebaya acha. Adik aku nk melaram2 plak raye thn ni. Nnt raye aku amk gambar die ok. hehehehe. Aku? ketiadaan kebajetan. ni pon ala2 pening memikirkan mcm2 perihal kewangan. Mmg lah, berjaya keluar dan menyelesaikan masalah kesempitan ekonomi adalah antara perkara yang aku sgt suke dan buat aku sgt puas.. tp dlm tempoh menghadapi dan mencari jalan penyelesaian tu, pening la kepala. (pelik2 je aku ni)

Then aku g Shah Alam, jumpe Shahroll kt area sec7 dan kitorang tros ke giant shah alam, yang dkt stadium tu. Pusing2 cari2, last2 jumpe platoon2 len kat food court Giant. utk outing ni siap dpt tshirt, tag and stickers. Cantik ok tshirt die. Siap ade TLT ape ntah. hehehehe. aku pon tak sure TLR ape nih.

Duduk je dlm food court tu, Along sms, "Pak Tam dah meninggal dunia". Sentap kejap, aku tros jd blur2 ayam. aku kat Shah Alam ni, mcm mane nk balik? Nak g mana? Mcm mana? aku call along, dia ckp kt rumah tgh bincang2, mcm mana. Sbb org2 kt rumah xtau mcm mana nk bawa ke Melaka tros ke, nak kebumi kt Salak Tinggi ke... Jadi aku pon terkontang2 takde jawapan.

Tak lama lps tu aku call mak, mak kata lps semayang asar baru ceta bali. Ok la.. aku pon g solat jugak kt giant tu... elok abes mak call. dia kata diorang nk g HUKM dah. Kire aku takyah ikut dulu la... esok lps sahur tros g meaka ramai2. aku pon ok jelah.

Then start la briefing bagai.. dan g shoot. aku mood dah tinggal separa, tp aku try sebaik mungkin utk platoon aku, Blue Marine. Oh, utk shoot kali ni ada pembahagian group bagai. Siap ada task untuk dicomplete, group task dan by-duo task. Platoon aku kene ushar gerai kuih dan aku (sbb partner duo-task aku tak show up) kene carik patterns.

Kami pun shoot2 sambil ushar2 n interview makcik2 kedai kuih. Best la. Satu pengalaman street shoot dan photojournalism yang best. Dah nk dekat buka, kami pon beli secara simple2, dan duduk ramai2 kat area blkg bazaar tu,dkt2 dgn surau. Buat circle makan ramai2. Aduh, best best. Peluang yang bukan selalu dpt. Then g surau solat maghrib.

Ptg tu waktu tgh shoot tu mak call. Mak kata arwah siap dah mandi dan kafan di HUKM. Sampai Jasin terus kebumi mlm ni jugak. Jadi takde org yang sempat ambil aku. Takde rezeki. Tapi aku dah tgk die smlm. Kaki dia mmg dah lurus habis. Sedih mase tu. Tgk die dlm keadaan mcm tu.

Pening2 daaa aku ni bercerita. Tapi paham kan? hehehe. Then kitorang gerak ke giant semula.. bincang2 dan group photo, trus gerak ke Miza Kopitiam kat sec7. Load gambar, bincang2.. aku dan Shahroll gerak awal dr yang lain2 sbb esok die keje, dan aku nk balik awal la...

Dan time taip ni aku baru lg suro kenet (abg aku) tukar bulb dgn bilik sblh(hehehe) sbb aku dah tak thn dok dlm disko. Skrg bilik aku dah terang benderang seperti sedia kala.

dan sbb aku ala2 seronok berouting, aku tros load gambar. hahaha. slalu tu kadang2 2-3 hari aku perap gambar dlm kamera. Aku tau, photojournal sepatutnye ade caption. Tapi aku tgh malas nk pk caption. Haha.







Panjang plak entry ni. Aku mcm malas2 nk taip, tp bile dah taip panjang la plak. hahahaha. K la.. nk men gem. Gambar di bawah ialah gambar Air Sarsaparila Kelantan dari Miza Kopitiam yan aku bnw kan. Enjoice!!~



*I need a lot to improve.And I'll never tired trying. Photography is my life, my passion.

4 comments:

cemut said...

alfatihah .. moga roh nya tenang di sana..meninggal di bulan yg mulia.

uh sedap nye kueh yg kat ats tu pe nama ntah.yg ade kepala tuhh.lama gile xdpt rase.

[siti] said...

kuih ada kepala?

Halim Jasmi said...

Alfatihah.. semoga ditempatkan dengan orang-orang soleh.. Amin.

hUmmY said...

takziah sitik..