Wednesday, June 4, 2008

mari makan carbs!!~


atas permintaan cik cemut aku haplod gamba ni. Tp ni yang lama. yang masak baru2 ni tadek amek gambar, semua dah lapo jadik ngap aje. hehehehe. tp same jek pon. Boleh dilihat di dlm gambar tersebut ada mashed potato siap dgn gravy (ade taruk grind black pepper sket), baked potatoes with rosmary dan brocolli yang di microwavekan selama 3 minit. :))


dalam time2 aku cube menyegarkan rohani aku ni (hahaha.. ayat poyo giler) aku pon memasak la mengikut kesukaan aku. ari tu aku buat mashed potato siap gravy. berikut adalah resipi nye. seperti biasa resipi aku adalah resipi campak-campakkan. hahaha.


mashed potato
6 biji kentang (amik yang besor2 sket)
1 cawan fresh milk (anggaran)
1/2 cawan butter/margerine (anggaran)
1 labu bawang besar (saiz besar) - cincang halus

*kupas then rebus kentang sampai lembik. nk test, korang amik garfu, cucuk. kalo kentang tu senang pecah, kire ok dah la tu.
*lenyek2kan kentang yang dah rebus tu td. taruk butter/margerine and susu mengikut sesedap rasa sampai texture die jd soft gtu.
*campurkan bawang dan gaul rata.
*taruk bawang ni kalo tanak makan dgn gravy.

gravy
250ml air (anggaran)
2 biji bawang besar (potong dadu)
2 stalks celery (potong ala2 dadu gak)
1 kiub stok ayam knorr (aku pon tatau knp aku pakai knorr.. tp maggi pon bley kot. Lg satu 1/2 kiub pon kadang2 ok, sbb kiub ayam ni masin. bergantung pd byk mana air rebusan korang tu)
2 sudu besar margerine
2 sudu besar tepung jagung
sos tomato
sos tiram
garam gula secukup rasa

*rebus bawang, celery dan masuk sekali stok ayam sampai agak2 nampak layu dah. toskan.
*cairkan margerine. masukkan tepung jagung, kacau trus takut die melekat. kalau nk campur dulu dgn air sikit pun ok gak.
*masukkan air rebusan td.
*taruk sos tomato n sos tiram secukup rasa. garam n gula secukup rasa.
*kalau korang suke, boleh taruk black pepper or mushroom. boleh gak jd gravy chicken chop.

tak cukup carbs lagi?

baked potatoes with rosemarry
4 biji kentang (potong kiub besar2)
2 sudu besar butter/margerine
2 ulas bawang putih (cincang)
sedikit rosemary
sedikit serbik paprika
garam secukup rasa

*cairkan margerine/butter, then tumiskan bawang putih tu.
*dah naik bau masuk sekali segala rempah2. masukkan kentang, gaul rata.
*masukkan dlm caserolle. bakar sampai empuk. aku paaki microwave oven je. set ke roast tu.. slalu taruk dlm 8-10 minit.


tadaaa... selamat menambah berat badan!!~

*weekend sepanjang bulan 6 ni aku bz dgn tag along, job dan kelas2. tatau la ade kesempatan menerai resipi baru ke tak.

7 comments:

cemut said...

ala mana die nye pic.bleh la imagine sket cane rupe die.upload laa kakak

Unknown said...

uishh.. aku laparr sudeyyyy

shashazura said...

wahh
siti pandai bwat mashed potato upenye
kalo taw tayah susa2 org surf website laen
ahaha
nampak cam sdap !
yummy yummy
*lap2 air lior

cemut said...

aduh mmg sedap.
nak buattttttttttt tp pepelik je nama bahan tu..
;(
noob.

MOLY said...

hadoiii
kang ada jugak aku g william nih
:D

K@sih said...

dolu2 kasih keje kat cafe,cara nak buat mashed potato tu, susu tu panaskan dulu,pastu campur butter..
kacau rata2...
then baru tuang kat potato yg dah lenyek.. :)
baru rasanya sebati... :)

Zura said...

erm..sedapnye menu...

lagik sedap kalo siti yg buat kan!!

kuang3.. :P~