Monday, December 8, 2008

Salam Aidiladha... masa untuk berkorban. :)

Hari ni seperti tahun2 sudah, hari membuat persediaan menyambut Aidiladha. Mungkin sesetengah orang tak sambut pun Aidiladha ni, setakat bercuti, dan yang lelaki tu g semayang raya.

Family aku sambut juga Aidiladha. Hari ni hari memasak2. Ada rendang ayam, rendang daging, nasi impit, kuah lodeh. Extra tahun ni atas kerajinan ntah ape hal aku, ade biskut raye, the very special Famous Ami's Choc Chip Cookies. hehe.

Aku bangun tak la pagi sgt, sbb smlm tdo lambat. hehehe. Then tolong mak aku motong bawang etc utk rendang dan lain2. Sampai tghari gagah je aku masak rendang. Tibe2 la dah nk ptg centu, tapak kaki kanan aku sakit ya amek. Serus shit sakit, aku nk berdiri, menapak pun sakit, terhincut2 gak la. Mak aku ckp, bawak2 la duduk. Haah, baru aku sedar aku tak duduk2 since aku start tolong pagi td. hehe. Aku sapu la krim susu kambing gamat aku beli kt Langkawi dulu, lega sikit tp still sgt sakit. Korek2 jumpe pain killer yang doc slalu kasik time aku sakit2 badan tu. Lama jugak lps tu, lega sket ar.

Sangat best memasak kat dapur baru mak. Korang tgk je la gamba tu, dapur humang aih, mcm restoran. Tapi mmg amat memudahkan kerja2 memasak. Satu tungku masak rendang ayam, lg satu tu rebus nasi impit. Abes nasi impit, masak kuah kacang plak. Rendang ayam dah siap, sambung buat rendang daging plak. Finally semua abes masak dlm kul 9 mlm. Ade la dlm 12 jam memasak.

the dapur

goreng garing2

masuk santan

kacau2 lagi


Mesti ramai heran asal lama benau kitorang masak rendang kan? Mak aku minang, and style kami suke rendang2 kering. Kalau rendang daging tu, biar sampai kaler itam or ceklat gelap. baru syiok. huhuhu.

belum kering lg ni...

baru best!!~


Dah abes masak2 rendang, aku pon start la mengadun dan kendian membakar biskut. Hehehehe. skrg pukul 1.45am, dan aku baru setel membakar semua biskut. Aku dah tak larat nk kemas dapur, minta adik aku je kemas, lg pun die tade buat ape dr siang td. And kaki aku dah start rase sakit balik. Mmg shit la.

biskut itam pujaan hatiku.. huhuhu.



Mase untuk tdo la.. sbb kaki aku dah saket, maken hazab neh..

2 comments:

shashazura said...

grr
sme nmpk sedap !

cik temah said...

wahhh meriah nyer ko.... umah aku pun macam2 ada semalam.. yg paling besh... tulang lembu korban semlam.. wat sup!! perghhh meleleh