Saturday, May 30, 2009

Misi Landscape - Cherating

Pada 6 - 7 May 2009, aku telah follow sifu Adhadi punye program untuk mencari landscape di Cherating. Yang sangat menghappykan trip itu ialah ramai otai2 join, especially 2 org sifu tersohor, bro Jaggat (pro sport photographer) dan Din (putera_pawaka, die op utk wedding mawi dulu) turut same join kami dan menurunkan ilmu2 yang berguna.

Pengajaran paling penting bagi aku ialah always bring a spare battery and memory card. nasib baik ade Shahlan, geng canon. Boleh la pinjam memory kad. Dah la die kasi aku pinjam wide lens and tripod die. Segan aku, tp nk buek camno. Hehehehe. Shahlan makin masyuk sejak guna 5DmkII. Investment yang berbaloi.

Aku ditemani besgf aku si Leen. Last minit die nk join, tension dgn kerja la kot. Kami tunggu diorang2 pikap kami di komuter Subang. Then ke Kajang untuk pikap Jaggat, dan shoot ke Kuantan. Kat sana kami jumpa lagi bro Hakim and Rahmat yang dtg dr Muar. Ade 4 bilik, budak2 laki 10 org tu share 3 bilik, and aku dgn Leen 1 bilik. Bilik free yew!! Thanks to my bos Kak Aishah and bro Ghazee yang last minit tak dpt join.

Lps check in kami lepak2 dlm bilik. Aku dan Leen layan wi fi free. wihuuu!! men game!! bdk2 laki dgr nye terjun kolam. Hahaha.. bapak2 budak sekali sekala berperangai budak2 eh. Ptg sikit kami gerak mencari spot yang menarik untuk di shoot, lalu jumpe la jeti nelayan. Layan shoot2 kat situ sambil tanye2 pakcik2 nelayan mane yang best nk shoot sunrise esok.

sunset ku yang tak cantik

Leen

Lps dr jeti, kami nk layan satu pasar malam dkt2 situ. Hadi bg suggestion buat bbq mlm tu. Beli2 ape2 yang perlu, mlm tu kami ber bbq tepi pantai sambil berTT dgn org2 Kuantan. Ntah ape2 aje la kami guna utk flavourkan bbq tu. Ramai jugak photographer Kuantan turun mlm tu termasuk Dr Ali (IR expert) dan wanoridz. Lain2 aku pon tatau sape. hehehe.


bosan kot.

Lps photographer Kuantan balik, kami bersesi strobis. Agak tension nk memfokus sbb gelap gulita kan. Aku first time layan strobis ni, ilmu baru bagi aku. Lps ni nk beli transmitter tu la. Hehehhe. Helmi secara sukarela telah menjadi model aku. Kalau perasan ade rimlight kt lengan die tu. Agak terkuat la plak. Hehehehe.



Esok tu, pagi2 dah bagun. Kul 6.30 kami dah gerak mengejar matahari. Sbb kedudukan Swiss Garden Kuantan yang takde lah dekat sgt dgn Cherating, jadi kami amik stop di tgh2. Aku pon tatau ape name tempat tu, tp ade jeti kt situ. Kami shoot sunrise kt situ. Aku guna wide lens, agak menyesal la. Patutnya aku bawak tele lens aku.

sunrise ku yang menyedihkan

Lps dah berpeluh2 layan sunrise, kami g breakfast dulu dkt2 situ. Lps breakfast layan portraiture. Sape lagi jadi mangsa kalau bukan Leen. Hahahah. Byk gile gambar die. Takyah la taruk sini. Malas aku nk promot die lebey2. Hahahaha.

Check out pukul 12.30pm. Kami ke Teluk Chempedak, konon nk layan landscape kat sane la plak. Sampai2 kami makan dkt kedai asam pedas, mmg best wooo... masyuk abes asam pedas die. Kalau pegi lg wajib makan kt situ. Lps makan2, Jaggat tunjuk la cara edit2 gambar. Tapi syg tak dpt lama2 sbb battery macbook aku dah nak abes. Mase tgh lepak2, one of the peserta (ahem.. sape lah ni) telah tertinggal walletnya kat hotel. Kami pon patah la balik hotel. Lps dr hotel, trus balik ke KL.

Aku sampai rumah kul 10.30pm. Penat giler!!! tp harus la gagahkan diri sbb esoknye tu aku kena kerja!!!

Habes ceta Cherating. hehe.

2 comments:

MOLY said...

sgt lama dah x join xtvt mcm tu
jaggat itu ku kenali
hehehehe
mmg otai tu
putera pawaka tu macam kenal jugak la
tapi tak sure sangat

kalau outing mmg harus la bawak memory kad lebih dan jugak bateri

teruskan perjuangan anda
jangan jadi macam saya
sangat pemalas sekarang ni

huhu
:P

[siti] said...

yes, jaggat sgt otai kan? die boleh posekan my fren yang kayu tu jd mcm pro model la!!

yup, lps ni dah ingat dah. wajib la bawak memori kad and bateri extra.