Saturday, December 22, 2007

kebakaran, sejam yang disiakan dan walimatul urus

ok
aku cerita yang penting2 saja

Khamis

Hari Raya Aidiladha. Biasa2 saja. Aku bangun, golek2, tp bangkitnya slps terima sms dari ayeh. saja bermalas2. Bangun gosok baju kurung, sengaja mahu berbaju kurung di hari raya.

PakLang dtg. Kami sambut seperti biasa. Hanya berdua, dia dan anak bongsunya. MakLang tidak mahu jejak lagi bumi Sg Pinang ini sejak MakTeh dan nenek pindah semula ke sini. Apa pun alasan dia, bagi kami tidak ada apa2. Kalau dia dtg, tetap kami sambut seperti biasa. Mmg kami begitu dr dulu.

Ptg nya mak masak sup tulang, Syukri membantu org lapah lembu korban, dpt la sikit tulang. Mak minta ayah beli roti. Jadi, aku dan acha, dihantar ayah ke Giant utk beli roti. Dia tunggu dlm kereta saja.

Dalam perjalanan pulang dr beli roti, nampak kepul2 asap. Ada kebakaran!! Workshop atau kedai ekzos sebelah masjid Batu Belah (kampung sebelah). Ayah terus berhenti tepi jalan, kebakaran nampak baru saja bermula. Pantas ku capai hp dan dial 999, buat aduan. Tengok jam hp, pukul 21:21. Kami tunggu terus di situ, nampak la org2 yang tinggal dirumah2 blkg sudah mula keluar dr rumah. Dlm 5-7 minit bomba pun sampai. Terus aja kami tunggu, lebih kurang jam 22:05, kebakaran sudah dipadamkan sepenuhnya. 2 pintu kedai hangus, lg 2 terselamat. Org2 ramai yang membantu pihak bomba, memecahkan grill kedai dan membantu tuan kedai yang belum terbakar menyelamatkan barang2. 2 kereta bomba. Kami bergerak pulang slps itu, sampai rumah jam 22:20. Aiseh, Anak Pontianak sudah mau habes.

Sampai di rumah ada Bangah. Rupanya, waktu kebakaran baru mula Bangah baru keluar dr rumah mertuanya (dekat saja dgn masjid tu), mau pulang ke rumahnya (blkg rumahku saja). Dia nampak kebakaran itu, terus aja dia berhenti di masjid dan bunyikan hon, utk alert org rumah2 dibelakang tentang kebakaran itu. Mereka pon tak sedar rupanya. Tp, kebakaran minor saja, ayah kata mungkin litar pintas.

Slps bercerita itu ini, kami makan roti baguette cicah sup panas. best. makin gemuklah. hahaha.

Jumaat

Hari bermula seperti biasa. Malas mahu pergi kerja tp perlu pergi juga. Lunch nya kubazirkan dengan beratur di JCo. Hahaha

Azu tiba2 teria panggilan kecemasan, atuk nya di Melaka meninggal. Jadi, aku ketiadaan partner dan driver ke wedding Kak Tisya secara last minute!! kelam kabut sebentar. puas ku pikir2. Ayeh kerja. Leen kerja. Zana jauh pula, lg pun sudah lambat. Pening!!~

Ren online, disapa aku di cenel. Pikiran ku yang tiada kelain trus aja bertanya, mau apa? mau g wedding ke? Dia pula seperti mau aja mengikut. Hm.. ku sms ayeh, boleh kah kalau aku pergi dgn ren? tidak terpikir yang lain2, aku cuma cari teman waktu itu. Sms balasan dr ayeh yang menuntut air mataku!! Apa terpikir yang tidak enak dimindanya? Aku pun tak tahu. Tak dpt kubendung lagi, pantas aja mengunci diri di bilik kecil.. teresak2 menahan sebak. sedih sangat rasanya.

Akhirnya aku putuskan. Pergi sendirian aja. Bukan mati kalau tidak punya teman. Lg pun di sana pasti ada kawan2. Jam 6.30 bertolak dr opis, jam 7.00 tiba di LRT Taman Jaya. Kusegarkan diri serba sederhana, trus tanya arah ke Singgahsana. Maklumat pertama kuterima tidak betul, aku perlu berpatah balik, serasa mahu saja menangis waktu itu. Dengan jalan yang suny dan tiada org, aku tawakkal saja padaNya. Nasib baik, ada teksi lalu. Terus aja naik teksi ke singgahsana.

Aku antara yang terawal sampai. Menung makin jauh sambil dewan kian dipenuhi hadirin. Aku sms ayeh, mohon ampun, tp tiada jawapan. Hm.. biarlah dia sejuk.. bila, aku pun tak tahu. Majlis mula aga lewat, jam 9lebih. Terus aku sms wan, tanya apa mungkin aku dijemput balik nnt. Boleh katanya, Alhamdulillah...

Majlis berjalan lancar. Hidangan nya pun enak. Puas makan la. Jam 10, org mula beredar. Wan kata mau ambil jam 11. Apa mau buat? Aku pun main game, dan apa2 sajalah.. hampir jam 11 wan sudah sampai. Kami pun pulang.

Dirumah makan JCo yang dibeli dengan waktu sejam yang aku siakan. Kepala terasa sangat sakit sbnrnye, mau demam barangkali.

Rehatlah...

2 comments:

Unknown said...

ko gi kenduri kawensesorang eh? kalo aku mesti sangap giler.. plus ngan segan.. nape tak gi ngan ren tu? (ren tu sape?) nape takleh pegi ngan dia ke? ayeh marah? nape ko nangis? aku nak tau cite neh..

[siti] said...

ren tu.. ade la hal aku dgn die dulu. ayeh mmg tak suke aku baik2 balik dgn die. ayeh kate die dah taak amik tau pasal aku, sedih la ku.. aku sedih sgt lindosh.. sampai ari ni die tak reply sms aku.. aku rindu sgt kat die.. sedihnye...