Thursday, January 15, 2009

Redha...

Dari kecik, ayah aku suke ajar satu benda, biar orang buat kita, jangan kita buat orang.

Dari ape isu sekali pun sama saja. Takde istilah nk berdendam atau tak berpuas hati sampai nak membenci, jauh sekali nak bersengketa. Kalau secara baik tak dapat diselesaikan, biarkan saja. Bukan kita yang hak untuk menghukum insan lain. Kalau baik nnt ending nye, baik la. Dalam kata yang lebih deep, redha.

Bukan mudah nak redha, lagi pula bila hati btul2 sakit. Bila hati sakit, mula rasa kesumat. Kau sakitkan hati aku, aku nak sakitkan hati kau balik, biar kau rasa. Kadang2 perlu, sekadar untuk beri pengajaran. Tapi seringkalinya tak perlu. Jadi, biarkan saje.

Setiap yang terjadi tu, pasti ada hikmahnya. Putus cinta, mungkin bakal ketemu yang jauh lebih baik dari yang sebelumnya. Perselisihan faham dalam perhubungan, mungkin berpeluang untuk mengenali dengan lebih mendalam. Bos kuat mengarah, mungkin dengan itu kita berpeluang untuk belajar lebih dan mampu maju lebih jauh. Kawan yang pergi, mungkin dengan itu peluang untuk berteman2 dgn yang lain atau mungkin lebih akrab hubungan dengan yang telah sedia ada, who knows? Hikamh Tuhan itu sentiasa ada, tunggu masa saja untuk kita rasa, cepat atau lambat.

Jadi, harusnya aku belajar untuk lebih redha. Jangan merungut2!! :p~


*ramai btul org privatekan blog skrg. Biarlah.. nk privacy kot.

No comments: