Thursday, January 3, 2008

Blaja... Blaja.. Blaja...

Ya.. Tuan2 dan Puan2.. berikut adalah subjek2 untuk semester Januari 2008:

BBKN3103 - Business Communication

This course is divided into 3 units.Business Communication covers an overview of business communication, the basic of oral communication in business setting and ways to compose brief messages,reports and proposals. The discussion for this subject is divided into three units asfollows:

UNIT 1: INTRODUCTION TO BUSINESS COMMUNICATION

This unit is divided into three chapters.

Chapter 1, “Understanding Business Communication” provides the definition of“business communication” and presents its importance. The patterns and flows ofbusiness communication will be identified and learners will be exposed to possible communication barriers and learn ways to withstand them.

Chapter 2, “Technology Enabled Communication” will explain the tools for constructing,presenting, transmitting and collaborating technology-based messages. The chapter will conclude with discussion on how to prepare learners for the future technology of business communication.

Chapter 3, “Group Dynamics” defines the characteristics and components of a group.This chapter also outlines the methods to improve group operations. This helps in the creation of group dynamism in business environment

UNIT 2: ORAL COMMUNICATION FOR BUSINESS

This unit discusses the basic of oral communication in business setting. This unit consists of three chapters.

Chapter 4, “Introduction to Oral Communication will present the relationship of the current business environment with communication. The channels and types of oral communication are discussed to help learners apply critical thinking.

Chapter 5, “Speech and Presentation” will show learners how to prepare good business speech and presentation. Different tools of presentation and their usage are addressed.It also covers the topic of speech anxiety and means to overcome them.

Chapter 6, “Meetings, Dictating Messages and Preparing Oral Report” provides learnerswith the guidelines to prepare and conduct effective meetings. Ways to dictate messages and construct an oral report are also highlighted. Learners will also be exposed to individual and group development and the combination of both in the oral communication perspective.


UNIT 3: COMPOSING BRIEF MESSAGES, BUSINESS REPORTS, AND PROPOSALS

This unit provides the explanation and understanding of how brief messages, business reports, and proposals are composed in the correct manner. This unit is divided into two chapters.

Chapter 7, “Brief Business Correspondence” introduces the forms and uses of business letters, memos, and e-mail messages. Various types and strategies of writing these messages are also discussed.

Chapter 8, “Business Reports and Proposals” is in relation to the introduction on howto write effective business reports in an acceptable format and writing styles. Various components of a formal report are discussed. Different types of proposals for a variety of purposes are also highlighted in this chapter.



BBPM2203 - Marketing Management II


Mata pelajaran ini menyediakan pengetahuan dari segi aplikasi teori, konsep dan strategi dalam pengurusan pemasaran. Pelajar didedahkan kepada cara menyediakan pelan pemasaran serta merancang strategi pemasaran berasaskan pengetahuan mengenai pasaran. Pelajar juga akan mengetahui cara mereka bentuk campuran pemasaran bersesuaian dengan kumpulan pengguna sasaran. Mata pelajaran ini juga meliputi pelaksanaan program pemasaran yang telah direka bentuk serta langkah kawalan yang diambil untuk memantau keberkesanan strategi pengurusan pemasaran.


dan paling mensampah sekali......


BBAP2103 - Management Accounting

Kursus ini dibahagikan kepada tiga unit. Sinopsis bagi setiap unit adalah seperti berikut:

UNIT 1: PENGENALAN KEPADA PERAKAUNAN PENGURUSAN

Unit 1 mengandungi dua bab.

Bab 1 membincangkan persekitaran perakaunan pengurusanyang memfokus pada maklumat untuk kegunaan pihak dalaman dalam membuat keputusan.Selain itu, bab ini juga membincangkan tentang peranan perakaunan pengurusan dan perbandingannya dengan perakaunan kewangan. Ciri-ciri maklumat dan kepentingan perakaunan pengurusan juga dibincangkan. Konsep dan pengkelasan kos turut diterangkan.

Bab 2 pula berkenaan dengan pengekosan marginal dan serapan. Ia membincangkan tentang dua sistem produk tradisional, iaitu pengekosan marginal dan pengekosan serapan. Bab ini juga membincangkan perbezaan antara kedua-dua pengekosan dari segi pengekosan produk,penilaian inventori dengan penyata pendapatan. Selain itu, anda juga akan melihat bagaimana pelarasan pendapatan bersih antara kedua-dua kaedah pengekosan dibuat. Akhirnya bab ini membincangkan tentang kebaikan dan kelemahan pengekosan marginal dan serapan.

UNIT 2: PENGEKOSAN PESANAN KERJA DAN PENGEKOSAN PROSES

Unit 2 mengandungi dua bab.

Bab 3 membincangkan tentang pengekosan pesanan kerja.Dalam bab ini, tujuan dan ciri-ciri pengekosan pesanan kerja diterangkan. Anda akan didedahkan tentang penggunaan aliran dokumen dalam pengekosan pesanan kerja. Bab ini juga menghuraikan aliran kos perkilangan dalam pengekosan pesanan kerja.

Bab 4 pula membincangkan tentang pengekosan proses. Anda akan didedahkan tentang perbezaan antara pengekosan proses dengan pengekosan pesanan kerja. Selain itu, anda juga akan mempelajari peranan unit bersamaan dalam pengekosan proses. Bahagian seterusnya pula membincangkan penyediaan Laporan Pengeluaran dengan menggunakan kaedah puratawajaran dan kaedah Masuk Dahulu Keluar Dahulu. Bab ini juga menerangkan kesan penambahan input perkilangan yang tidak seragam dan kewujudan pelbagai jabatan pengeluaran.

UNIT 3: PERANCANGAN, KAWALAN DAN PEMBUATAN KEPUTUSAN

Bab 5 membincangkan berkenaan dengan Analisis Kos-Volum-Untung (KVU). Bab ini jugamembincangkan tentang kepentingan analisis KVU. Selain itu, bab ini juga menyentuh berkenaandengan andaian-andaian dalam analisis KVU, cara pengiraan titik pulang modal (TPM),pendekatan analisis KVU serta aplikasi analisis KVU. Akhirnya, anda akan mempelajari tentangkebaikan dan keburukan analisis KVU dalam hal-hal berkenaan dengan pembuatan keputusan.

Bab 6 menerangkan tentang bagaimana belanjawan digunakan sebagai alat perancangan dan kawalan operasi, dan juga sebagai alat pengukuran prestasi. Bahagian awal unit ini memberi takrif dan membuat penyediaan belanjawan. Seterusnya, penyediaan belanjawan induk yang terdiri daripada belanjawan operasi dan belanjawan kewangan bagi organisasi perkilangan dan organisasi bukan perkilangan diilustrasikan. Penyediaan penyata kewangan pro-forma ditunjukkan sebagai produk akhir proses ini. Unit ini juga menyentuh tentang belanjawan fleksibel dan mekanisme penyediaan serta kelebihannya sebagai alat penilaian prestasi.

Bab 7 membincangkan tentang kepentingan serta penggunaan pengekosan piawai yang merupakan suatu tahap nilai yang dijadikan tanda aras (benchmark) atau tahap pengukuran pencapaian sebenar dengan pencapaian piawai yang dilaksanakan melalui kaedah analisis varians kos. Analisis varians kos terbahagi kepada tiga jenis, iaitu varians bahan langsung,varians buruh langsung dan varians overhed. Bahagian akhir unit ini membincangkan kegunaandan kebaikan analisis varians.

Bab 8 membincangkan tentang pembuatan keputusan. Dalam bab ini, anda akan didedahkanperanan akauntan pengurusan dalam proses pembuatan keputusan di mana pembuatan keputusan bukanlah merupakan satu proses yang mudah. Dengan itu, pengurus harus mempertimbangkan setiap faktor sebelum membuat sebarang keputusan. Selain itu, anda juga akan mempelajari tentang maklumat yang relevan dalam pembuatan keputusan dan kekangan-kekangan yang dihadapi oleh sesebuah organisasi. Akhirnya dalam bab ini, jenis pembuatan keputusan dihuraikan dengan terperinci.


Selamat maju jaya!!~

No comments: